Font size: +
1 minute reading time (219 words)
Featured

Anak-anak umpama pohon yang ditanam

20220220-155727272254511_114259711151350_5888045357380777123_n

Anak-anak umpama pohon yang ditanam. Jika kita bersungguh-sungguh menyuburkannya dan memeliharanya dari segala kerosakan, maka eloklah hasilnya dengan izin Allah. Manakala jika kita kerap mengabaikannya dengan tidak membaja tarbiahnya atau menyiram motivasinya dengan baik, maka kebiasaannya ia akan layu dan rosak.

Pada peringkat kanak-kanak sehingga awal remaja adalah fasa terbaik untuk mendidik sahsiah dan akhlak melebihi penumpuan terhadap akademik. Pembangunan karakter, jati diri, cinta ilmu dan persahabatan antara yang perlu diberikan perhatian pada fasa ini. Anak-anak ketika ini umpama tepung yang lembut untuk diuli dan dibentuk.Pada peringkat ini juga, kita masih belum mampu melihat buahnya, kerana ini merupakan fasa pucuk yang baru bertunas. 

Jangan tergesa-gesa untuk mengejar kecemerlangan akademik sebelum elemen jati diri benar-benar berakar dalam diri. Kecemerlangan akademik belum tentu menghasilkan generasi yang berakhlak dan berintegriti.

Kebijaksanaan tanpa akhlak hanya mendatangkan kerosakan kepada agama dan masyarakat.Biarkan mereka tumbuh dengan riang dalam suasana yang soleh.Biarkan mereka bahagia berdamping mesra dengan sang guru. Biarkan mereka belajar mencintai ilmu dan persekolahan 

مَا مِنْ مَوْلُودٍ إِلَّا يُولَدُ عَلَى الْفِطْرَةِ، فَأَبَوَاهُ يُهَوِّدَانِهِ أو يُنَصِّرَانِهِ أو يُمَجِّسَانِهِ. 


"Tiada seorang pun yang lahir kecuali dia dilahirkan dalam keadaan suci (fitrahnya). Maka ibu bapanyalah yang mencorakkannya (sama ada) menjadikannya Yahudi, atau menjadikannya Kristian, atau menjadikannya Majusi" 

[hadis riwayat al-Bukhari dan Muslim]. 

×
Stay Informed

When you subscribe to the blog, we will send you an e-mail when there are new updates on the site so you wouldn't miss them.

Akademi Al-Khayr Open Day!

Related Posts

 

Comments

No comments made yet. Be the first to submit a comment
Already Registered? Login Here
Guest
Khamis, 06 Oktober 2022

TAHFIZ ONLINE